Proggliv

2014-01-09
07:11:00

Ragnarök / Arbete & Fritid

Ragnarök
Stockholm, Radiohuset, Studio 4
Tonkraft
1979-10-17 förutom *1976-02-04

Några tydliga fel här. Första låten kommer från Tonkraftsändningen i februari 1976 medan resten kommer från oktober 1979. Andra spåret kallas för "Dagarnas skum" på omslaget, en låt som var med på debutskivan. Egentligen är det dock "Första ön", från bandets andra skiva. Personalmässigt är det inte mycket som stämmer på omslaget heller. 1976 bestod bandet av Peter Bryngelsson, Staffan och Henrik Strindberg, Peder Nabo samt Lars Peter Sörensson. 1979 hade bandet hunnit splittras för att kvickt återförenas med bara två ursprungsmedlemmar, så på den största delen av inspelningen består bandet av Peter Bryngelsson, Peder Nabo samt de nytillkomna Thomas Wiegert, Dan Söderquist, Kjell Karlgren och Ingmar Ljungström.

1. Promenaden* [4.41]
2. Första ön [7.23]
3. Vild av friden [4.31]
4. Smaug [7.40]
5. Blåmolnfolket [9.44]


Arbete & Fritid
Stockholm, Radiohuset, Studio 4
Tonkraft
1974-01-12

Jag älskar detta bandet och deras sätt att skapa världsmusik innan begreppet knappt existerade. Under den dryga halvtimmen som programmet varar tar de aldrig paus, låtarna flyter in i varandra och ibland dröjer det ett tag innan man märker att en annan låt tagit vid. Starkast är, utan tvekan, "Afghanlåten" som med sin melodiska slinga och sin stämning gör att jag önskar att den aldrig ska ta slut. Låtmässigt undrade jag lite över titlarna eftersom bara ett par av dem synts till i A&F-sammanhang tidigare, så jag talade lite med Roland Keijser som hade följande att säga:

"På den tiden det begav sig så hade vi ju inte namn på alla våra förehavanden. Eftersom den här långa drapan med sina olika delar innehåller enbart två bitar som hade egna namn ("Afghanlåten" och Oves "Västpusten") samtidigt som det finns långa partier som har sin alldeles egna karaktär, tyckte jag det nu kändes relevant att döpa dem retroaktivt. T.ex. finns ett långt sjok som vittnar om mitt och Bosses förflutna som jazzmusiker, och som inte finns på någon annan A&F-skiva. Det känns fel att denna speciella "låt" som var ganska typisk för detta skede i bandets utveckling, men småningom försvann, inte skulle förtjäna ett eget namn. Det rör sig ju om min och Bosses "instant composition"! Möjligen uppfattar du min röst prövande vissa ordalydelser här och där... Även det är sånt som vi ägnade åt oss vid den här tiden, men jag envisades aldrig med att det skulle vara en specifik "låt" eller så. Lite senare blev det mer av färdiga, mer konventionella låtar/sånger. Så här i efterhand tycker jag det vore lite inkorrekt att i det här långa spåret endast ange de ovan nämnda namngivna styckena som spårets innehåll. Därför tog jag, i egenskap av Costes kontaktman i det här lilla ärendet, beslutet att "vederdöpa" ett å annat... Alternativet att bara namnge "Afghanlåten" och "Västpusten" känns en aning alltför fantasi- och kraftlöst. Ger mig utan skam härmed till känna som "historierevisionist"..."

Tack för det utförliga svaret Roland, nu vet vi att låtlistan nedan stämmer även om det är en efterhandskonstruktion.

6. Ingång [8.51]
7. Afghanlåt [4.49]
8. Spårjakt [3.52]
9. Urspår [6.57]
10. Västpusten [4.59]
11. Utgång [1.07]

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: