Proggliv

2014-01-06
11:09:00

Vargavinter / Margareta Söderberg med Arbete & Fritid

Vargavinter
Stockholm, Radiohuset, Studio 4
Tonkraft
1980

Här är informationen både felaktig och bristfällig i boxen. På skivan står det att åtta medlemmar deltar men detta kommer från Vargavinters första skiva 1976. 1980 hade gruppen reducerats till en kvartett och det är tydligt att det bara är fyra personer som deltar på inspelningen. De fyra är Jörgen Adolfsson, Tuomo Haapala, Anita Livstrand samt Marie Selander.
 
De två sista dansmelodierna i sviten (spår 2) tillskrivs Tielman Susota som 1551 gav ut en bok med just sådana. Många av dem känner vi igen som julmusik och bl.a. Blackmore's Night har använt sig av Susotas verk och då antingen gjort nya låtar kring enstaka slingor eller bara spelat in dem rakt av. Den första melodin kunde jag lista ut efter mycken möda men den andra är fortfarande för mig okänd, trots att jag gått igenom en hel del musik i  researchen. Den är lik en svit som heter "Gaillard" som består av 15 delar, men jag kan inte utröna huruvida det faktiskt är någon av dessa.Det tredje spårets indiska raga heter något i stil med "Madugans" enligt Anita (eller är det Marie?), och den efterföljande bluesen är en underbar tolkning av Bessie Smiths "Washwomans blues". Det fjärde spåret är en ren improvisation och jag har ingen aning om vad det är för grundrytm (om den ens har ett namn) så den fick heta som den gör på omslaget.

Något datum har jag inte lyckats fastställa. Om det är Tonkraft så bör det vara december - jag har två luckor i sändningshistoriken den 16:e och 23:e. Det kan även vara den 21:e oktober då det sändes en lunchkonsert med
Vargavinter i P3 kl. 12.30 men isåfall är det inte Tonkraft. Jag låter detta vara osagt och ska försöka forska mer.

1. Bågskytten [7.45]
2. Svit: På spinnhuset / Ronde "Mon Amy" / oklar (möjligen Gaillard) [6.52]
3. Improvisation över en indisk raga (Madugans?) -> Washwoman's blues (Bessie Smith) [6.58]
4. Improvisation på Afrikarytm [6.13]


Margareta Söderberg med Arbete & Fritid
Stockholm, Radiohuset, Studio 4
Tonkraft
1976-06-16

Arbete & Fritid tillhör mina absoluta favoriter inom proggen och flera av bandets inkarnationer är med flera gånger i boxen. Denna inspelning är gjord i juni 1976 (inte 1975 som det står i boxen) och kommer av att Margareta  Söderberg gjorde en skiva kallad "Käringtand" där hon backades av både Arbete & Fritid och Pojkarna På Storholmen. En egen slags vissångerska som aldrig nådde de stora framgångarna inom proggen.

5. Den bortsålda [7.27]
6. Barn [7.09]
7. Lärandets lov [6.25]
8. Höstvisa [9.50]

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: