Proggliv

2014-02-25
21:37:07

Rekyl / Anton Swedbergs Swängjäng

Rekyl
Stockholm, Konserthuset
Tonkraft
Inspelningsdatum 1975-10-12, sändningsdatum 1975-11-19

På omslaget står det att alla Rekyls låtar är inspelade på "Norrbottensfestivalen i Luleå 1976". Detta stämmer inte, de första tre låtarna kommer från konserten på Konserthuset i Stockholm i oktober 1975 som även huserade bl.a. nästföljande band på skivan. I vilket fall, den första låten från Stockholmssetet, "Från en huvudlös hals", är inte med trots att de bara körde ett kort fyralåtarsset, kanske för att den är med i den andra delen med samma band.

1. Stå på dig bror [4.11]
2. Grå grönska [4.10]
3. Slagskämpens sång [3.56]


Rekyl
Okänd inspelningsplats
Tonkraft (?)
1976-09-08

Resten av Rekyls låtar kommer från en helt annan inspelning än de första tre på skivan. Låtarna kommer mestadels från bandets debutskiva och det nämns från scenen att U.S.A. firar 200 år, dessa båda informationsbitarna tillsammans med det faktum att Rekyl sändes på Tonkraft den 8/9 1976 gör att jag vågar dra slutsatsen att det är det framträdandet vi hör. Däremot kan jag inte säga något om var konserten är inspelad. Kanske är den verkligen inspelad i Luleå? Det är ingen "vanlig" Tonkraftsinspelning från Studio 4 utan inspelningen är gjord på en riktig konsert vilket framgår med all önskvärd tydlighet mellan låtarna. Jag ber att få återkomma med mer info i ämnet om jag lyckas hitta någon sådan.

Kuriosa kring spår 5, på omslaget kallat "Ur jorden runt på 80". Låten kommer från en musikalversion av Bengt Ahlfors teaterpjäs som bygger på Jules Vernes "Jorden runt på 80 dagar". Textförfattaren heter Gottfried Grafström och tonsättaren Bengt Jelvefors. Musikalen verkar inte ha fått någon större spridning varför det är roligt att åtminstone en låt bevarats på denna skiva. Men vad heter låten? Det är tydligt att titeln på omslaget bara är tillverkarens påfund. Jag kontaktade textförfattaren själv som inte heller mindes, varför han i sin tur skickade mig vidare till Bengt Jelvefors som svarade trevligt att låten jag frågade om är betitlad "Amerikavisan" i hans partitur.

Lite dålig redigering gör sig gällande igen, på sista spåret finns även introduktionen till nästa band med.

4. Blir det aldrig morgon [6.02]
5. Amerikavisan [3.35]
6. Från en huvudlös hals [4.09]
7. Olle opolitisk [3.41]
8. Securitas [3.38]
9. Ett liv [4.37]
10. Med näsan i vädret / introduktion av Anton Swedbergs Swängjäng [4.12]


Anton Swedbergs Swängjäng
Stockholm, Konserthuset
Tonkraft
Inspelningsdatum 1975-10-12, sändningsdatum 1975-10-15

Inspelat samma datum som många andra band men Swängjänget sändes i en hel timme bara några dagar efter konserten. Tyvärr får vi dock bara tre låtar på skivan.

Spår 11 har med all sannolikhet fel titel, men hur jag än letar lyckas jag inte hitta korrekt namn på låten så jag kör på omslagets variant tills vidare.

11. "Nödrop från ett betonggetto i Luleå" [4.24]
12. Sedelmakaren [3.35]
13. Lillan snusar i skönan säng [1.16]

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: