Proggliv

2014-02-16
14:57:05

Kornet / De Gladas Kapell / Jukka Tolonen Band / Alfons Bandage

Kornet
Stockholm, Konserthuset
Tonkraft
Inspelat 1975-10-12, sänt 1975-11-19

Boxen hävdar felaktigt att detta är en inspelning gjord i Luleå av Sveriges Radio Luleå 1976. I själva verket gjordes inspelningen i oktober 1975 på Stockholms Konserthus tillsammans med flera andra band. En formidabel inspelning av ett formidabelt band.

Jag rättade två låttitlar.

1. Sju hungriga år [5.27]
2. Skriket från vildmarken [3.41]
3. Intrude, tretaktar'n [6.49]


De Gladas Kapell
Stockholm, Radiohuset, Studio 7
Tonkraft
1978-01-04

På omslaget står att Coste Apetrea spelar gitarr, Jojje Wadenius bas, Christer Eklund sax, Ilka Hanski bas och Bill Carson trummor. Ingen sax hörs på inspelningen och de andra två var ju inte med i De Gladas Kapell. Dessutom är det inte två basister med på inspelningen. Tittar man så längre ner på omslaget ser man att textraden är exakt likadan på nästa inspelning, det är helt enkelt så att man kopierat denna rad och lagt in på fel ställe. Korrekt personal är förutom Coste och Jojje samma som på skivan som bandet släppte: Peter Sundell på trummor och Stefan Nilsson på piano/keyboards. En ganska rolig felskrivning som gjorde att jag hickade till ordentligt.

Det står även på omslaget att inspelningen är gjord 1977 vilket med all sannolikhet stämmer, sändningsdatumet är dock januari 1978.

4. Rio déja vù [8.37]
5. Lösnäsor åt konstaplarna [6.22]
6. Ockhams rakkniv [5.50]


Jukka Tolonen Band
Oslo & Köpenhamn (?)
Tonkraft
Sändningsdatum spår 7: 1977-08-24, spår 8:  1979-07-18

Svårt med info här. Bandmedlemsinformationen torde vara korrekt, men i övrigt är det knapphändig information på omslaget: "JTB inspelat av NRK (Oslo) och DR (Köpenhamn) 1977." Jag skulle vilja hävda att det är både rätt och fel, spår 7 kommer troligtvis från augusti 1977 medan spår 8 spelades in på sommaren 1979. Inspelningarna har helt olika ljudbild och låtarna i sig representerar skivor inspelade och utgivna just dessa år. Någon mer info kring var inspelningarna gjorts (och exakt när) har jag inte lyckats hitta ännu så jag garderar med frågetecken tills jag vet mer.

Det är magnifik musik och jag tycker det är väldigt synd att JTB inte kunde fått en hel skiva tillägnad sig, både 1977 och 1979 hade de en timmes sändningstid.

7. A passenger to Paramaribo [8.08]
8. Idé & lärdomshistorien / Lilla lule älv [7.30]


Alfons Bandage
Stockholm, Mariahissen
Tonkraft
1979-03-21

Fantastisk musik men det ligger en störning i ljudet på hela låten. Trodde först det var mina hörlurar men dessvärre verkar det härstamma från originalbandet. Det är värst i de lugna passagerna, men om man bortser från det är detta en fulländad avslutning på skivan. Var finns hela timmen?

9. Paranoida Ida [17.45]
 
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: