Proggliv

2014-02-09
20:18:20

Folk & Rackare

Folk Och Rackare
Stockholm, Radiohuset, Studio 4
Tonkraft
1977-06-01

Denna skiva är exceptionellt dåligt researchad i boxen, man har mest gått på vad de säger i introduktionerna på inspelningen eller helt enkelt använt första raden i låtarna för att döpa dessa. Jag har gjort så gott jag kunnat för att rätta till detta.  

Notering ang. spår 7: Ola Mosafinn (1828-1912) är endast känd för att ha skrivit två låtar varav en heter "Gjætarlokketonar frå Voss", huruvida det är denna låten har jag inte lyckats utröna. Det finns flera olika tolkningar av hans musik och jag dristar mig till att använda titeln "Vossarull etter Mosafinn" vilken är återkommande på flera ställen. En "rull" (eng. "halling") är en slags polska.

Notering ang. spår 13: Denna kallas "Vårvindar friska" i boxen men om det är den klassiska låten med detta namn som avses (även känd som "Den stackars Anna" eller "Molltoner från Norrland") så stämmer detta inte. Däremot kan det naturligtvis inte uteslutas att även detta stycke heter "Vårvindar friska", men inget i Folk & Rackares inspelningshistorik vittnar om ett spår med detta namn.

Notering ang. spår 16: "Norsk springvarr" som anges i boxen är fel. Springvarr är inget ord utan troligtvis en felhörning av den norska presentatören. Spåret består av en norsk "Springar" som är en norsk variant av polska. Vad själva spåret heter har jag inte lyckats utröna, det finns några hundra dylika att gå igenom.

1. Tjänarens lott [4.15]
2. Norsk Reinlender [3.21]
3. Bonden och kråkan [4.03]
4. Herr Olof och älvorna [4.40]
5. Separatorlåten (ur folkmusikalen Trollbunden) [2.05]
6. Bondens hustru [2.37]
7. Vossarull etter Mosafinn [3.44]
8. De två systrarna [4.11]
9. Segla mig ut [1.58]
10. Springvals från Valdres [3.26]
11. Vänner och fränder [8.42]
12. Visa från Tresfjord [2.24]
13. "Vårvindar friska" [2.44]
14. En sjöman han får slita ont / En sjömansbrud ska blåklädd gå [5.06]
15. Staffan och Herodes [4.14]
16. Norsk springar [2.56]

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: